óm nebo aum
Ōṃ ओम् ॐ Óm Aum je odkazem v podobě hlubokého symbolu, neboť Óm je vše i věčnou a trvající pravdou…
každý vnímá pravdu různými způsoby, která se v běžném životě vyjeví pouze na základě vlastní zkušenosti, jedinečného nastavení a následného konání a to jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu.
jedinec vše koná svoji vlastní volbou, tedy rozhodnutím, které následně ukáže tu zmíněnou pravdu. Obyčejné slovo rozhodnutí však může poskytovat širší význam, neboť pro někoho je cestou v objetí touhy po vědění, jež vede silou vlastní píle, jinému postačí rozhodnutí přijetí cizího názoru za své.
obě tyto cesty sdělují, že jedna je podpořena vlastním úsilím a ta druhá bez námahy s jistým pohodlím, a proto, ať už jde o jakýkoliv pohled či rozhodnutí, je jisté, že tato osobní volba na konci své cesty rozhodnutí poskytne setkání s pravdou bez rozdílu, zda je přijímána či nikoliv.
život je nejvzácnějším, jedinečným darem patřícím jedinci, který vlastní volbou rozhoduje, na základě jakých informací bude veden jeho směr. Krásné na poznání je to, že pravda, která přijde, nelze nikým zvrátit, zaměnit, převysvětlit, obrátit, domnívat, neboť přišla, přichází nebo přijde taková, jak jsme učinili svoji volbu navzdory tomu, jak jsme ji chtěli vidět.
proto hledání pravdy není jak dojít k cíli, ale vejít na cestu, ze které pramení poznatky, jež nás k ní dovedou a právě jedinečnost spočívá nalézáním způsobu, který může být pro hledajícího a rozhodnutého jedince vodítkem či pomocnou nápovědou i skrytou informací například v podobě hlubší symboliky.
Jak bylo zmíněno, Óm je trvající pravdou, jež popisují záznamy tajného učení Upanišad - Upaniṣad उपनिषद्, které jsou nedílnou součástí posvátných véd. Píše se v nich o znalostech, které existují mimo zemi a odkrývají pohled na to, co je onou realitou. Texty hovoří o vesmíru a současně poskytují prostor pro zamyšlení, který je sdělen v termínu Átma - Ātmā आत्मा a Brahman ब्रह्मन्
Názvem Átma je rozuměno vyjádření osobnosti jedince jako já, nebo i pojmem duše. Vyjádření poskytuje i odpověď, že to, co je nehmotné, je nad duší. Slovem Brahman se vyjadřuje základ všeho v podobě reality, která se neprojeví, nemění, ani nekončí, protože je základem tzv. božské podstaty existence, materie, energie nebo pojmem času i prostoru v tomto vesmíru.
Jednodušeji lze nahlédnout na význam slova Átman tak, že je to každý člověk uvnitř sebe a Brahman značí pravdu, poznání i konečnou realitu. Texty lze uchopit jako pojednání, které vede k sebepoznání. V praxi cesta k poznání vede přes meditace nebo vědomě vykonané skutky, jež se tvoří společně s tzv. nejvyšším vesmírným zákonem.
Posvátné texty nejsou založeny na dogmatických názorech, jak se mnoho lidí domnívá, ale jsou odpovědí k prostému hledání faktů. Proto se běžně konzumnímu jedinci stává, že nalezená fakta jsou pochopeny pouze povrchně čili z pohledu vidím, vím, místo vložení vlastní píle a soustředění se dovnitř svého nitra s pokusem nalézt i ověřit informace, které po tisíciletí plní stále stejnou a nezměněnou pomoc.
Proto lze v jednoduchosti přednést, že význam symbolu Óm zde bylo, je tu a stále bude. Óm je nezničitelné i trvalé, ale odkrývá i tajemství v podobě existence, která říká, že žije samo o sobě.
Při hledání odpovědí lze nasměrovat k posvátným textům, kde jedna z částí Upanišad, zvaná Mandukya Upanišada - Māṇḍūkya Upaniṣad माण्डूक्य उपनिषद् v písmu uvádí:
ॐ इत्येतदक्षरमिदꣳ सर्वं तस्योपव्याख्यानं
भूतं भवद् भविष्यदिति सर्वमोङ्कार एव
यच्चान्यत् त्रिकालातीतं तदप्योङ्कार एव ॥ १॥
Přibližný překlad :
Om je slabikou a lze ji takto chápat.
Vše, co je minulostí, přítomností i budoucností, je pojetí egoismu.
Cokoli přesahuje smyslové i rozumové možnosti, jsou tři kvality hmotné přírody – dobro, vášeň, nevědomost - je také přesahem skutečnosti.
Tento krátký text je výtažek a lze jej uchopit jako informaci, která poskytuje záznam o existenci vyšší síly, jež existuje současně za celým světem i vesmírem. Prosté vysvětlení informuje o tom, že je. Aby jedinec dospěl k tomuto tvrzení z posvátného textu, nezbývá mu nic jiného, než dojít k vlastnímu poznání.
Proto je i kladen důraz na uvědomění, že Óm není jen odrazem zvuku či jakýmsi symbolem. Rovněž se sděluje, že není označením pro zpěv ani řeč. Uchopitelné vysvětlení je předkládáno jako pojem, který Óm uvádí v pozici, jež je právě nad vším, co má vlastní existenci. Toto se dále podrobně vysvětluje.
Pochopit význam Upanišad lze popsat jako sedícího jedince, jež je oddaný k získání vědění. To je například forma učitel – žák, který mu předkládá, že texty vyjadřují vyvázání se z tzv. světské existence - konzumu, protože tím nejvyšším poznáním je zcela zrušena vlastní nevědomost.
Záznamy také poukazují na složení Óm ze tří slabik - a, u, m. Ty vyjadřují tzv. nepřerušené spojení mezi minulostí, přítomností i budoucností. Také odkaz na tři fáze stvoření vesmíru atd. Zmínky jsou i o universálním zvuku, který není jen jeden, ale jedná se o zvuky tři.
Při hlubším bádání se vyjeví poznatek, který tzv. tři zvuky přirovnává k mantře zvané Pranava – Praṇava प्रणव a její význam se vykládá dle přesné citace - to co je zněno nahlas. Také vysvětlení, že jde o předzvuk nebo pravěký zvuk.
Tato citace vede k přímému označení Óm s dovětkem, že lze symboliku nalézt i pod jmény Omkara - Oṃkāra ओंकार , Oṅkāra ओङ्कार nebo Aumkara - Auṃkāra औंकार, jejichž překlad znamená Óm slabika nebo vyjádření samotného činu stvoření.
I když se tento symbol na základě různého vyznání vyobrazuje v odlišném podobenství než to, které je zde známo, není odkazem žádného konkrétního náboženství, protože je prostě universální.
Napříč nejrůznějšími zmínkami o symbolu lze dohledat informace, které popisují užití nejen při modlitbách dané kultury, ale nachází se v podobě zobrazení v mandalách, jantrách, amuletů, ale i v domech či chrámech.
Jak bylo napsáno, vyjádření o symbolice jde dohledat u více kultur. Symbol, který je prezentován v naší kultuře z písma Dévanágarí - Devanāgarī देवनागरी , je rozdělen na tři části, kde jedna tvoří tečku, druhá půlkruh a třetí tvoří tři ohnuté části.
Tečka je symbolikou pro nekonečný, neomezený a stálý zdroj zrození. Půlkruh je významem pro iluzi, které se říká Maya - Māyā माया , neboť vyjadřuje apel i strasti na cestě k poznání. Tři ohnuté čáry je symbolikou tří, která poukazuje např. na tři jiné stavy vědomí a zahrnují pozorný stav života, nevědomý stav a stav, ve kterém se sní.
Pokud zavítáte do Indie a budete mít čest být při uvítání nového človíčka na svět, zjistíte, že každé dítě je s tímto symbolem spjato již od svého narození. Tzv. obřad přivítání probíhá nejdříve s rituální očistou dítěte a poté se medem na jeho jazyk napíše posvátná slabika Óm. Tímto aktem je slabika Om zpečetěna do osobního života, ve kterém navždy zůstává.
Nesmíme opomenout ani zmínky praktikování symbolu Óm, který hluboce působí na tělo, mysl i prostor. Každá praxe, ať už jde o jógu, mantry, tradiční modlitby, slavnosti apod., je započata symbolem Óm.
Mantry s Óm bez zájmu hlubšího poznání poskytují klid a stabilizaci, ovšem s hlubším poznáním je zvláště při praxi jógy stav umocněnější, neboť se použily určité prostředky k takovému prožitku.
Jedním z těchto prostředků může být užívání symbolu jako mantry, která se v praxi každodenně provádí. Zpočátku se používá zcela volně v kratších úsecích. V pokročilosti lze praktikovat v různých sekvencích, které jsou pomalé nebo rychlé, ale jde zvládnout i velmi pomalá forma. Vše záleží na rozpoložení jedince, který ví, že vždy musí být forma pro něj přirozená či pohodlná, nikoliv nucená a násilná, tedy ve spěchu a stresu.
Jako jednoduchý a názorný příklad poslouží v praxi toto pojetí.
1, krátká opakující se verze Ómmm – obsahuje 3x písmeno m
znění v opakování je nádech a výdech na Ómmm - nádech – výdech na Ómmm – nádech - výdech na Ómmm
2, střední opakující se verze – obsahuje 5x písmeno m
znění Ómmmmm Ómmmmm Ómmmmm – příklad postupu v první verzi
3, delší opakující se verze - obsahuje 7x písmeno m
znění Ómmmmmmm Ómmmmmmm Ómmmmmmm – příklad v postupu v první verzi
Již v krátké době s pravidelnou praxí lze spatřovat vyrovnání a nadhled. Může se používat nejen při samotné meditaci, ale i v průběhu celého dne, kdy je cítit potřeba se vycentrovat. To již záleží na schopnosti vlastní koncentrace, která právě v běžném rušném dni umožní ztišit mysl. Pravidelná praxe, která vede do vlastní mysli zaručí přerušení procesu nežádoucího myšlení tím, že pozornost je právě dávána tomuto cvičení.
A nyní nezbývá nic jiného, než se nechat unášet na vlnách posvátnosti.