cesta do nitra duše - III. část

vysvětlení soustavy trojůhelníků

devět vzájemně propojených trojúhelníků je znázorněním pro ženské a mužské energie. Také v pojetí jako splynutí boha Shivy – Śiva शिव a bohyně matky Shakti - Śakti शक्ति.

  z pěti trojúhelníků Shakti pochází stvoření a je vyjádřením pěti aspektů ženské energie.

čtyři trojúhelníky Shivy jsou mužským aspektem, které představuje rozpuštění, vědomí.

pět dolů směřujících trojúhelníků představujících bohyni matku nebo také Devi a ty se protínají se čtyřmi trojúhelníky směřujícími nahoru – Šiva. Toto spojení čítá celkem 43 trojúhelníků, včetně trojúhelníku umístěného ve středu jantry.

pokračování ohrad

4.ohrada - Sarvasaubhagyadayaka Chakra सर्वसौभाग्यदायक चक्र

je zvaná nejšťastnějším kruhem. Také se překládá jako úsek mentálních požitků, které jsou projevem pěti orgánů a způsobem konaným v mysli jako odpuzení, stažení - odmítnutí, odpoutanost – lhostejnost nebo ve formě připoutanosti, pozornosti, přijetí.

je to místo, které obdaruje veškerým blahobytem a ovládá čtrnáct hlavních kanálů vitálních sil neboli éterických nervů - Nāḍī नाडी, které se vykládají jako tekoucí proudy energie v těle – prány - prāṇa प्राण absolutní energie. Informace vede i k čakrám, neboť jantra zde slouží i jako schématická mapa cyklu času a energetických bodů v těle.

5.ohrada - Sarvaarthasadhaka Chakra सर्वार्थसाधक चक्र

znázorňuje všemožnou realizaci a je představením bohyně matky s jejími devíti vitálními silami prány, jež působí v těle člověka. Síle se říká, že působí Vāyu वायु nebo také nervové síle, která je svým původem zrozena sama sebou a ztotožňuje se s božskou energií věčného života.

vitální proudy se dále dělí na dva celky. První tvoří prāṇa प्राण, apāna अपान, vyāna व्यान, udāna उदान, Samānavāyu समानवायु a jsou přiřazeny k tělesným funkcím za kterou jsou odpovědné. Patří sem například dýchání, hlas, krevní oběh či trávení.

druhý celek tvoří vitální proudy jako nāga नाग, kṛkara कृकर, kūrma कूर्म, devadatta देवदत्त, dhanañjaya धनञ्जय, které mají podíl při pohybu těla a to ve formě říhání, zívání apod.

6. ohrada - Sarvarakshakara Chakra सर्वरक्षाकर चक्र

se nazývá místem ochrany před všemi překážkami a je místem pro vnitřní realizaci. Zde také působí síla bohyně matky, která vládne deseti ohňům. Tyto ohně jsou definovány jako symbol očisty, který v těle vykonává. Proces je dělen na ohně očisty, absorbování, spalování, vyměšování enzymů, okyselení atd. V této fázi se oproštujeme od všeho, co brání pokroku na duchovní cestě.

7. ohrada - Sarvarogahara Chakra सर्वरोगहर चक्र

je místem pro odstranění a zničení všech nemocí. Má schopnost ukázat pohnutou i pomíjivou existenci z nahromaděného stresu a zcela tyto neduhy odstranit. K uchopení slouží vyjádření v podobě tří základních principů existence.

Sattva सत्त्व - znamená poctivost a čítá spojení v čistotě, vlastnostmi i obsahem samotného chápání. Zdroj klidu mysli, harmonie, kterého je dosaženo, když se jakékoliv rozdíly rozplynou.

Rajas रजस्  - vyjadřuje energii potřebnou ke kvalitě vášně, někdy míření k sebestřednosti apod.

Tamas तमस् - označení např. kvalitu nepořádku, nerovnováhy, iluze i ignorace, ale i jako získání odolnosti vůči změnám. 

Vysvětlení celku pak spočívá v tom, že je možné zdokonalovat vlastnosti nad svými myšlenkami a svojí schopností se rozhodnout při konání. Tím, že se nejdříve věnuje pozornost Sattvě, je možnost ovládnout vlastnosti v Rajas a Tamas. Při konečném úsilí se jedinec dostane i nad sattvu a spočine v jednotě.

8.ohrada - Sarvasiddhiprada Chakra सर्वसिद्धिप्रद चक्र

je místem samotné dokonalosti i poukázáním na udělení všech milostí. Probíhá zde redukce předcházejících fází vynaloženého úsilí i ztvárnění třech sil jako je vůle, činnost a vědění. Vyjadřuje i rozměr tří vrcholů veškeré existence. Je to sídlo bohyně matky.


9. ohrada - Sarvaanandamaya Chakra सर्वानन्दमय चक्र

je místem samotné jednoty a konečného uvolnění i ohlášení spočinutí na své duchovní cestě. Nastavá pochopení, že tělo se stalo jantrou, ve které je ukryta pravda vesmíru. Zrození v procesu očisty samotného vědomí, informace o konci života venku, jenž se přenesl dovnitř jedince s uvědoměním prázdnoty, kdy není žádný tvar ani forma. Je odhaleno vlastní Já mimo tělo i mysl, místo naprosté blaženosti z poznání, které lze pojmout jako spočinutí v sobě. Konec duality

Celkový pohled a uchopení za podpory studia Šrí jantry může jedinci sloužit jako návod, který z vnějšího hmotného světa přechází do duchovního, po určitém schématu. Užitek z ní mají lidé, kteří jantru pojmou jako prostředek ke zlepšení nejen svého, ale i okolního života. 

Nechť symbol jantry provází cestou hojnosti s pomocí této posvátné mantry.

ॐ श्रीं ह्रीं श्रीं कमले कमलालये प्रसीद प्रसीद
ॐ श्रीं ह्रीं श्रीं महालक्ष्मयै नम:

Om Shreem Hreem Shreem Kamale Kamalalaye Praseed Praseed
Om Shreem Hreem Shreem Mahalakshmaye Namah